Macarons recept med en härlig choklad fyllning

publicerat i Bakning;
Bakade ju som sagt macarons  i lördags. Det var faktiskt första gången jag bakade sånna. Annars brukar jag alltid hänga på alla trender inom bakning och testa på, men jag tror helt ärligt att jag varit lite rädd för att göra dem har hört så mycket om att dem är svåra att göra. Jag har för tillfället inte en någon elvisp så kör enbart med handen.  En dröm är verkligen en Kitchen aid.

Jag gjorde allt så enkelt som möjligt eftersom det är första gången. Receptet som jag använde mig av är ett orginalrecept på macarons jag halverade det och det blev över 20 macarones ändå:)

Recept ca 20 stycken

1,75 dl
finmalen mandel utan skal
1,5 dl florsocker
2 äggvitor
1 1/4 msk socker
1 dl socker (till sockerlag)
 nästan ½ dl vatten (till sockerlag

Ugnstemperaturen ska vara på 160 grader i mellan 8-12 min.

1. Skålla mandeln och låt torka. Mal den sedan fint i en mixer. Man kan även använda sig av mandelmjöl.

2. Blanda 75 gram av de krossade mandlarna med 75 g siktat florsocker i en bunke och ställ åt sidan.

3. Vispa upp 1 äggvita till ett mjukt vitt skum och tillsätt 1 1/4 msk socker under vispning. 

4. Blanda socker och vatten till sockerlagen i en kastrull. Sätt plattan på hög värme och låt koka upp. Koka tills temperaturen når 118 grader på en kökstermometer. Eller tills det börjar bubbla. Jag använde inte någon termometer.

5. Häll sockerlagen i marängsmeten å fort den kokat upp. (Den stelnar fort). Måste göras ganska snabbt annars stelnar sockerlagen i kastrullen. Se upp för hett socker!


 6. Vispa marängen på hög fart tills den kallnat helt och blivit glansig, det tar ca 10 minuter.

(Jag använde bara min hand då jag inte har någon elvisp jag höll på i ca 30 min sen jag jag upp).


 7. Rör nu i 1 äggvita i mandel och florsockerblandningen. Tillsätt eventuellt valfri färg. Jag tog vanlig karamellfärg i röd. Tänk på att ha i mer än vad man vill ha då färgen späds ut och blir ljusare när man har i
marängen.


 8. Vänd i marängen i mandelblandningen och blanda försiktigt ihop till en jämn smet med en slickepott. Blanda inte för mycket, smeten ska vara trögflytande.


 9. Fyll en spritspåse med rund tyll och spritsa ut små klickar på en plåt klädd med bakplåtspapper. Smeten ska flyta ut något efter ett tag och bli slät på ytan. Om den lämnar små toppar från spritsen, slå plåten mot bordet några gånger så slätar den till sig. Storleken i likhet med ett 5:- mynt blir bra.


10. Låt vila minst 30 minuter innan du gräddar dem ca 8- 15 minuter i mitten av ugnen.


11. Låt macaronsen stå och svalna. Lossa dem sedan försiktigt från pappret, dem går jätte lätt sönder så man får vara försiktig.

12. Fyll med valfri frosting med en sprits.

Här är fyllnigen som jag använde mig av.

Fyllning till ca 2o stycken


75  gram mörk choklad
3/4 dl grädde
1/2 matsked socker
lite salt

Hacka chokladen grovt. Koka upp grädden & lös sockret & salt i kastrullen. Häll grädden över chokladen & rör till en jämn smet. Låt svalna i kylskåpet till en fastare konsistens & spritsa sedan på macaronsen.


Herregud vad goda dem blev! Jag är helt fast i detta macaron träsk nu. Kommer garanterat att göra dessa flera gånger i sommar och även testa på att blanda olika smaker och färger:)






Eftersom att min smet blev aldeles för lös då jag inte kunde vispa upp marängen så mycket som den skulle så tog jag hjälp av cupcakeformar för att få form på macaronerna.
När jag gjorde utan formar blev det bara en stor rinnande vätska, satte även in den i ugnen och den blev lika god och superstor..

Kommentera inlägget här :