Saftiga Lussebullar Recept

publicerat i Bakning;
I förra veckan gjorde jag något som det känns som att nästan hela Sveriges befolkning gjorde nämligen bakade. Jag bakade lussebullar och chokladtryfflar det blev supergott. Jag är dock inte något jätte fan av det vanliga klassiska lussebullarna visst är dem goda men lite torra för min smak. Jag har det senaste åren därför alltid bakat dem i bullform och använder mig av vitchoklad om mandelmassa bla för att få dem lite saftigare och godare. Kan garantera er att dessa blir saftiga och supergoda:)
 

 

Ingredienser saftiga saffransbullar

5 dl mjölk
4 påsar (2 g) saffran jag hade dock 2 påsar blev lika gott:)
50 g jäst
1/2 tsk salt
2 dl strösocker
250 g kesella 10 % 
100 g smält smör

16-17 dl vetemjöl 

Fyllning: 200 g mandelmassa 200 g mjukt smör 1 dl socker lite riven vit choklad om man vill ha :)

Pensling: 1 ägg 1 msk mjölk, socker och pärlsocker

Gör så här :

1.Värm mjölk och saffran till max 37 grader.

2.Lös sedan upp jästen i vätskan. Tillsätt salt, strösocker och kesella.

3. Tillsätt mjukt smör och vetemjöl lite i taget. Knåda degen väl.

4. Låt jäsa i bunken i cirka 45 minuter. 

5.Sätt ugnen på 200- 220  grader.

6. Riv mandelmassan och blanda ihop mandelmassa, smör och socker till en slät massa.

7. Knåda degen lätt på mjölat bakbord och dela den i två lika stora delar Kavla ut varje degbit till en rektangel, 45 x 20 cm, cirka 1 cm tjock.

8. Bred fyllningen över degen med tex en pensel, strö även över den vita chokladen och rulla ihop till en tajt rulle från långsida till långsida. Skiva varje rulle i cirka 2-3 cm breda bitar. Lägg bitarna i pappersformar i en muffinsplåt eller på en bakplåt. Jäs under bakduk i cirka 30 minuter.

9. Vispa upp ägg och mjölk till penslingen. Pensla bullarna och strö över pärlsocker och socker och grädda i 10-13 minuter i cirka 220 grader.

Lovar er att dessa bullar blir helt perfekta och underbara:)

 

 
 

Taggar: saftiga lussebullar, lusssekatter, saffransbullar, recept, vit choklad, mandelmassa;

Kommentera inlägget här :