Kantarellrisotto

publicerat i Matlagnig;
Kvällens middag blev kantarellrisotto på senaste tiden har jag blivit besatt av risotto och äter det minst en gång i veckan det är så himla gott. Detta recept använde jag idag. Jag har lagt till och tagit bort lite ingredienser i receptet som från grunden kommer från Linas matkasse. 
Kantarellrisotto 2 port

1.
Koka upp en kastrull med 6 dl vatten. Tillsätt 2 tärningar grönsaksbuljong eller annan valfri buljong. Sänk värmen och varmhåll buljongen på plattan.2. Pressa 2 vitlöksklyftor i en tjockbottnadkastrull och ha i lite purjolök plus 1 burk kantareller och lite olja. Tillsätt sedan 2 dl avorioris och låt riset bli glansigt.3. Sänk värmen och späd riset med lite varm buljong, ca 1 dl i taget, och rör då och då. När den kokat in, tillsätt ytterligare buljong och fortsätt på samma sätt tills all buljong är slut. Det tar ungefär 20 minuter.5. Riv 50 g parmesanost. Lägg upp hälften i en skål och rör ner resten i den färdiga risotton.När risotton kokar brukar jag koka sojabönor, göra ordning granatäpple, bröd och lite sallad av något slag.

Älskar min fina bricka från Svenskt Tenn, jag samlar på brickor och har hur många som helst.

Kommentera inlägget här :