Rooibos te utan tein

publicerat i Allmänt;


Hann med lite shopping på NK igår, kan inte gå därifrån utan ett te. Älskar att pröva nya smaker och sorter. Eftersom jag inte ska dricka koffein eller tein som det heter i te så köpte jag ett Rooibos te som är helt fritt från tein.  Man kan även köpa koffein fritt kaffe, superbra säger jag som är helt besatt av kaffe:) Denna gång tog jag smaken rabarber, grädd.

 

Vet inte riktigt om jag kände av grädd smaken så mycket då jag själv alltid har i grädde i mitt te. Annars tycker jag inte om det. 

 

Såhär står det på Wikipedia om Rooibos te:)

Rooibos (afrikaans för 'röd buske'), Aspalathus linearis (Leguminosae), även kallad järnekbuske som enbart växer i ett begränsat område, Fynbos, på grund av de speciella klimatförhållandena i denna region. Fynbos är beläget i Västra Kapprovinsen i Sydafrika, cirka 25 mil nordväst om Kapstaden.

Rooibos-buskens blad används ofta på samma sätt som teblad. Den dryck som bereds på detta sätt kallas ibland felaktigt för "rött te" trots att det inte handlar om blad från teplantan.

Storskalig odling påbörjades under 1930-talet. Buskens blad plockas, strimlas och lämnas att jäsa i rullar eller nedgrävda i jorden, för att slutligen torkas. Jäsningsprocessen gör smaken starkare, och bidrar till att ge rooibos dess karaktäristiskt röda färg.

Rooibos har använts under flera hundra år i Sydafrika som medicinaldryck; rooibos påstås förhindra uppkomst av allergier och lindra kolikastmahösnuvaeksem och sömnlöshet. Den innehåller bland annat zinkmagnesiumkalciummangan och fluor, och även superoxid dismutase, som tros motverka åldrandets oönskade effekter. I Sydafrika används rooibos också som en ingrediens i maträtter. Rooibos har under senare år kommit att bli allt mer populär som ett hälsosamt alternativ till te och kaffe.

Drycken var känd i Sverige redan under 1700-talet.

Teer gjorda på rooibos kan dra sex–åtta minuter. Detta är möjligt tack vare att rooibos inte utvecklar ämnen som gör drycken besk. Rooibos innehåller heller inget tein (koffein) som är ett uppiggande ämne.

Kommentera inlägget här :